Van Gray naar Beaune en weer terug

Donderdag 11-4-2018 heb ik een solo vlucht gemaakt van Gray st. Adrien naar Beaune. M’n tablet gebruik ik o.a. voor de navigatie tijdens zo’n vlucht. Het navigatie-programma maakt ook een logbestand aan en dat kan weergegeven worden in Google Earth. Dan ziet het er zó uit:

Dit is het vluchtpad bij vertrek uit Gray. Er stond een wind uit het noord-noord oosten, dus ik vertrok tegen de wind in vanaf baan 07.


De hele route van Gray naar Beaune.
Boven de bosrijke gebieden (donkergroen op de foto hierboven) had ik behoorlijk last van turbulentie. Je moet dan de snelheid matigen om het comfortabel te houden. Voor dit vliegtuigje (Katana DV20) betekent dit altijd nog een luchtsnelheid van 120 knopen. Met de wind in de rug van 10 tot 15 knopen gaat het dan met een grondsnelheid van 240 tot 250 kilometer per uur.


De landing in Beaune; ik kom vanuit het noord-oosten aanvliegen en moet dan bij het vliegveld vermijden dat ik over de dorpen vlieg vanwege de geluidsoverlast. Er stond een noord-noord oosten wind. Je landt altijd tegen de wind in, dus hier hoefde ik geen speciale manoeuvres uit te halen.


Bij het vertrek uit Beaune moet je schuin links uitwijken, ook weer om zo veel mogelijk geluidsoverlast te vermijden.


De terugroute is vrijwel hetzelfde als de heenroute. Alleen had ik nu tegenwind. Ook weer turbulentie dus de terugreis duurde wat langer als de heenreis.


Bij de landing in Gray moest ik eerst links langs het vliegveld vliegen om te zien waar de wind vandaan kwam. Vervolgens kon ik zoals gebruikelijk tegen de wind in landen op baan nr 07.

 

 

4 Antwoorden op “Van Gray naar Beaune en weer terug

  1. Ja, waarschijnlijk eerst naar Chalon sur Saone en daarna ook een keer naar St. Yan.
    Als het zover is laat ik het wel even weten.

Laat een antwoord achter aan Henk en Klara Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.